Met o.a. de 50 beste live-albums aller tijden, U2, David Byrne, Golden Earring, The Rolling Stones en The War On Drugs.
Het live-album werd door sommigen passé verklaard, maar juist in tijden zonder (grote) shows zijn we toch extra dankbaar voor alle mooie concertregistraties in onze platenkast. Goed, zo’n opname evenaart nooit helemaal de ervaring van zelf aanwezig zijn bij een optreden, maar een écht goede liveplaat kan in elk geval de energie, het spelplezier en de sfeer in de zaal overbrengen. “Live-albums zijn zo anders dan studioalbums”, constateerde Roger Taylor van Queen in Lust For Life 105. “Je moet echt de essentie van de opwinding van een show zien vast te leggen. Slechts een klein aantal is wat dat betreft geslaagd.” Onze lezers wisten echter een heleboel goede voorbeelden te noemen en uit de vele inzendingen vloeide de LFL Live-album Top 50. In deze special gaan we dieper in op het fenomeen en de rol die dit type album nu nog speelt, met een beetje hulp van leden van o.a. Judas Priest, Cheap Trick en Slade.
U2 bewees zich in 1983 met het live-album Under A Blood Red Sky als de meest opwindende live-act van het moment. Na jaren later bijna te zijn bezweken onder de zelfgecreëerde bombast, hervond de band zich in 2000 met het sobere All That You Can’t Leave Behind. Onlangs verscheen daarvan een uitgebreide jubileumeditie. Een gesprek over deze twee cruciale platen met bassist Adam Clayton.
Het begon met een album, daarop volgde een reguliere tour en toen werd het geheel omgebouwd tot Broadway-show, die binnenkort te streamen is. American Utopia van David Byrne is inmiddels een bijzonder project. We spraken de voormalig Talking Heads-frontman via Zoom over zijn show, activisme en hoe hij terugkijkt op dat ándere live-album: Stop Making Sense van Talking Heads, dat op de negentiende plaats in onze lijst te vinden is.
Het in 1979 verschenen live-dubbelalbum Strangers In The Night, terug te vinden op een zeer respectabele achtste plek in LFL’s lijst van beste liveplaten, betekende voor de Britse hardrockband UFO niet slechts de doorbraak naar een breder publiek. Het markeerde tevens de afsluiting van de belangrijkste fase in hun carrière. Tussen de Duitse stergitarist Michael Schenker en de overige groepsleden waren de spanningen immers tot een beslissend kookpunt gekomen. Even terugblikken met de zelfbenoemde ‘Mad Axeman’ op de zogenoemde gloriejaren, die hij nog steeds weigert door de roze bril van de nostalgie te bezien.
© 2024 www.lflshop.nl - Powered by Shoppagina.nl